mardi 29 juillet 2008

Slut la Nistru, slut la Prut

autor: Marina SURUCEANU şi Mariana RAŢĂ

O bună parte din teritoriul R. Moldova este crunt lovită de stihia apelor. Râurile Prut şi Nistru şi-au ieşit din albii, revărsându-se peste localităţile din luncă. Furia apelor a distrus peste 40 de gospodării şi a inundat peste 600 de case. Peste 1300 de persoane au fost nevoite să-şi lase gospodăriile şi să se retragă în locuri mai înalte.
Aceste inundaţii, despre care oamenii zic că sunt cele mai mari din câte le-au fost dat să vadă, au calamitat zeci de hectare de suprafeţe agricole pe care oamenii s-au spetit o vară întreagă.

Potop în R. Moldova

O bună parte din teritoriul R. Moldova este crunt lovit de stihia apelor. Râurile Prut şi Nistru şi-au ieşit din albii, revărsându-se peste localităţile din apropiere. Furia apelor a distrus peste 40 de gospodării şi a inundat peste 600 de case. Peste 1300 de persoane au fost nevoite să-şi lase gospodăriile şi să se retragă în locuri mai înalte. La închiderea ediţiei, apele nu încetau să înainteze.
Aceste inundaţii, despre care oamenii zic că sunt cele mai mari din câte le-au fost dat să vadă, au calamitat zeci de hectare de suprafeţe agricole pe care oamenii s-au spetit o vară întreagă.

„Jale mare la noi în sat”

Până ieri, în raionul Briceni, fostul judeţ Edineţ, au fost inundate 272 de case, 18 din ele fiind totalmente distruse, iar 626 de persoane au fost nevoite să-şi lase agoniseala de-o viaţă în voia viiturii. În satul Drepcăuţi, Briceni, 375 de persoane şi-au părăsit casele ameninţate de ape. Peste 10 gospodării au fost demolate, numărul acestora fiind în creştere. Primăria din sat a pus la dispoziţia localnicilor grădiniţa de copii din localitate, dar oamenii au preferat să se cazeze pe la rude. Oamenilor nu le rămâne decât să privească disperaţi de pe dealul satului cum li se distruge munca lor de-o viaţă. „Jale mare la noi în sat. Apa continuă să se ridice. Numai de dimineaţă am văzut cum s-au mai prăbuşit patru case. Lumea s-a evacuat pe la rude, în deal. Sătenii nu pot face altceva decât să privească disperaţi cum li se prăbuşesc casele”, ne spune domnul Igor Gavriliuc, a cărui casă a fost, de asemenea, inundată.

„În casă apa e mai sus de brâu”

În momentul când i-am telefonat, venise pe acasă să încerce să-şi mai salveze nişte lucruri. „La noi în casă apa a venit azi dimineaţă. Eu, soţia şi copilul ne-am dus la rude. Aici în casă acum apa e mai sus de brâu şi e în continuă creştere. Nu ştiu ce vom face, sper să ţină pereţii şi, după ce se va retrage apa, să putem reface gospodăria. Am fost preveniţi că vor fi inundaţii mari. Bine măcar că am reuşit să salvăm animalele de pe lângă casă, le-am dus din timp la rude”, ne mai spune domnul Gavriliuc. Tot el ne-a mărturisit că nu ştie deocamdată dacă autorităţile îi vor ajuta să-şi revină după potop. Primăriţa satului Drepcăuţi, Elena Stahi, ne-a comunicat că s-a adresat pentru ajutor câtorva organizaţii neguvernamentale, preşedintelui de raion şi Guvernului. Deocamdată nu se ştie ce ajutor vor primi cei care au rămas pe drumuri. „Aş vrea să le dau, să-i ajut, dar nu am cu ce”, ne spune disperată doamna Elena.

„Veneau apele la fuga”

Mari pagube au provocat inundaţiile în s. Criva din r. Briceni, fostul jud. Edineţ. Potrivit datelor furnizate de Ministerul Afacerilor Interne, în această localitate au fost inundate 73 de case, dintre care şapte s-au prăbuşit, iar 175 de cetăţeni au fost evacuaţi. JURNAL a reuşit să discute cu câţiva dintre locuitorii satului ale căror case au rămas sub apă. „Am rămas fără casă. Duminică am fost anunţată că jumătate din casa mea s-a prăbuşit, iar ieri nişte oameni care au fost pe acolo mi-au sus că s-a năruit şi cealaltă jumătate”, ne spune Jana Muntean, din Criva. Femeia afirmă că atunci când a venit puhoiul au fugit fără să reuşească să ia ceva cu ei. „Veneau apele la fuga. Pe noi ne-au luat cu o barcă şi nu am avut timp să strângem măcar ce aveam mai de preţ. Tot ce am agonisit până acum a rămas în casă”, se plânge Jana, amărâtă că a pierdut şi casă, şi masă, şi animalele pe care le avea pe lângă gospodărie. Întrebată dacă autorităţile le-au oferit vreun ajutor, femeia ne-a răspuns că li s-a oferit abia după ce i-au evacuat. „Au venit numai să filmeze. Măcar o barcă nu ne-au dat să ne ducem să vedem ce e cu casa. Poate mai putem lua ceva de acolo”, ne spune Jana, menţionând că nu minte să fi fost vreodată asemenea inundaţii. (articol complet aici )

Sursa TIMPUL

Aucun commentaire: