Nu putini sunt cei care in intampina probleme in aeroporturile din Europa. Insa mai multi sunt cei care nu stiu ca rezolvarea acestor probleme este reglementata printr-o directiva a Comisiei Europene. Directiva europeana (regulamentul CE nr 261/2004) a introdus noi drepturi pentru pasageri si noi obligatii pentru companiile aeriene care, in caz de ''overbooking'', de anulare a zborului si de intarziere de cel putin doua ore, trebuie sa furnizeze direct pasagerului regulamentul scris in materie de asistenta si compensatie baneasca, informeaza La Stampa, citat de Rompres.
Se intampla adesea ca liniile aeriene, in scopul de a fructifica la maximum capacitatea de transport, sa accepte rezervari mai multe decat numarul de locuri (cu 30% mai mult decat locurile disponibile). Cei care raman la sol pot opta daca sa fie despagubiti (in termen de 7 zile) sau daca sa beneficieze de un alt zbor pentru aceeasi destinatie aleasa. In plus, compania aeriana trebuie sa-i asigure calatorului atat mesele si cazarea gratuita, inclusiv deplasarea la hotel, cat si comunicarea gratuita (telefon, fax si mail). La astfel de masuri se adauga si despagubirea generoasa. Compania aeriana va trebui sa-i acorde o suma care creste in functie de ruta: 250 de euro pentru zboruri sub 1.500 km, 400 de euro pentru zboruri intracomunitare care depasesc 1.500 km sau alte zboruri non-intracomunitare care acopera distante ce merg de la 1.500 la 3.500 km si 600 de euro pentru toate celelalte tipologii de zboruri. Compania va trebui mai intai sa caute un acord cu alti pasageri care sunt dispusi sa isi cedeze locul celui care urma sa ramana la sol. Numai daca acordul nu e posibil, pasagerul are dreptul de a alege intre suma rambursata pentru bilet si zborul alternativ, plus plata unei sume. Aceleasi drepturi revin pasagerului daca zborul a fost anulat, exceptand cazul in care compania reuseste sa demonstreze ca responsabilitatea anularii nu ii revine iar pasagerului i-a fost oferita posibilitatea de a se imbarca pe un zbor alternativ, la o ora apropiata de cea initiala. In caz de alegere a unui zbor alternativ, daca locul este la o clasa superioara pasagerul nu trebuie sa plateasca diferenta de bilet. Dar daca locul este la o clasa inferioara, i se restituie, in termen de 7 zile, un procent din bilet, diferit in functie de ruta. In caz de intarziere, pasagerul are drept la asistenta daca zborul intarzie cu 2 sau mai multe ore pentru rutele sub sau de 1.500 km, cu 3 ore pentru rutele intracomunitare de peste 1.500 km si pentru toatele celelalte rute cuprinse intre 1.500 si 3.500 km, si cu 4 ore sau mai multe pentru toate celelalte rute. Daca intarzierea depaseste 5 ore atunci situatia se schimba total. In acel moment, pasagerul are dreptul la restituirea pretului biletului daca zborul a devenit inutil, precum si asigurarea unui zbor de reintoarcere in locul de plecare initial.
Despagubiri pentru pierderea sau deteriorarea bagajelor
O alta situatie, care se intampla frecvent, este pierderea sau deteriorarea bagajelor. Nu toti pasagerii stiu ca se pot consola cu despagubiri de mai multe sute de euro. Cum trebuie sa te comporti in caz de impedimente la retragerea bagajelor? In primul rand, calatorul trebuie sa se deplaseze imediat la biroul ''Lost and found'' (Biroul de obiecte pierdute) care se afla la aeroport pentru a reclama pierderea bagajelor sau deteriorarea lor. Aici va trebui sa prezinte biletul de avion, documentul pentru bagaj si va trebui sa completeze formularul adecvat PIR (Property Irregurarity Report) in care va descrie cu cea mai mare precizie posibila valizele sale. (articol complet)
Sursa ZIUA
lundi 16 juin 2008
Drepturile pasagerilor liniilor aeriene
Publicat de Association des Etudiants de Moldavie en France la 11:03
Inscription à :
Publier les commentaires (Atom)
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire